فوتوشاپ cs6 - درس ششم

۲۶۸ بازديد

درس ششم- فايل هاي تصويري با قالب هاي گوناگون- بخش دوم

 

در درس گذشته در مورد سه فرمت JPG و TIF و GIF صحبت كرديم. در اين درس در مورد چند فرمت ديگر  صحبت خواهيم كرد تا به اين صورت شما با مهمترين فرمت هاي رايج در حوزه تصوير ديجيتال آشنا شويد.

 

PNG يا Portable Network Graphics
اين فرمت كه «پينگ» تلفظ مي شود براي جايگزيني فرمت GIF معرفي شده است. اين فرمت از ۲۵۴ سطح شفافيت (Transparency) پشتيباني مي كند در حالي كه GIF فقط يك حد يا سطح شفافيت (ترنسپرنت كامل) را ممكن مي كند.

علاوه بر اين، فشرده سازي بهتري نسبت به GIF دارد و عمق رنگي برابر ۴۸bpp را ممكن مي كنند و كنترل بيشتري بر روي Brightness عكس ايجاد مي كند. اين فايل ها نيز مانند فايل هاي GIF خاصيت Interlacing را دارا هستند.

 

RAW مانند MRW, NEF, CR2, CRW, PTX, PEF, SRF, ARW
همان طور كه مشخص است، فايل هاي RAW مي توانند داراي فرمت هاي گوناگوني باشند كه اين فرمت ها در ادامه و در بخش عكاسي RAW مورد بررسي قرار مي گيرند.

 

PSD
مانند فرمت TIF، از فرمت هاي مناسب براي اديت و ويرايش تصوير در زمان استفاده از برنامه Photoshop است. اين فرمت قابليت ثبت تمام جلوه هاي اديت در فتوشاپ مانند لايه ها و بالاترين عمق رنگ ها را داراست.

با توجه به اينكه كليه جلوه ها در اين فرمت ثبت شده و به اين دليل كه اين فرمت از جمله فرمت هاي Lossless است، اين طبيعي است كه حجم بزرگتري نسبت به فايل هاي JPG دارند. اين فرمت براي ثبت فايل اصلي و مرجع و همچنين فايلي كه مي خواهيم اديت و ويرايش شود، مناسب هستند.

از معايب اين فرمت اين است كه باز كردن و اجراي آن فقط در دستگاه هايي ممكن است كه مجهز به برنامه هايي است كه با اين فرمت همخواني دارند، مانند برخي از محصولات شركت Adobe مثل Photoshop. لذا براي ارائه، بهتر است فايل به فرمت هايي تبديل شود كه قابل بازگشايي در اكثر دستگاه ها باشند مانند TIF يا JPG.

 

PSB
يك فرمت ديگر فتوشاپي است براي عكس هاي خيلي بزرگ (ابعاد بالاتر از ۳۰۰.۰۰۰ در ۳۰۰.۰۰۰ پيكسل)

 

PIC
اين فرمت نيز براي اديت فايل در سيستم هاي مكينتاش طراحي شده و به صورت استانداردي در سيستم عامل مكينتاش درآمده است.

 

BMP
اين قالب توسط Windows معرفي شده و براي اديت و نمايش عكس مناسب است. از ويژگي هاي اين قالب اين است كه به صورت Device Independent طراحي شده است و به اين معناست كه اطلاعات رنگي پيكسل ها را به طور مستقل از شيوه نمايش و نوع نمايشگر، در خود ذخيره كرده و به Windows اجازه مي دهد اين فايل ها را در هر دستگاهي، نمايش دهد.

 

 

-----------------------------------

https://www.darsnameh.com/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.