فوتوشاپ cs6 - درس سوم

۲۵۸ بازديد

درس سوم- كليدهاي ميانبر

 

ارزش كليدهاي ميانبر (Shortcut Keys) در فتوشاپ به حدي است كه به صورت اختصاصي در اين درس در مورد آنها صحبت خواهيم كرد.

كليدهاي ميانبر، كليد يا تركيبي از كليدها هستند كه براي دسترسي به فرامين و تنظيمات مختلف به جاي طي مسير مورد نظر و كليك كردن با موس بر روي آنها، مورد استفاده قرار مي گيرند.

اغلب فرامين عمده و ابزارها در فتوشاپ، داراي كليد مبانبري هستند. ميانبرها به لحاظ مختلفي سرعت كاربري را بيشتر مي كنند، از جمله:

  • عدم طي مسير براي اجراي فرمان
  • استفاده از ميانبر براي عملياتي خاص بدون خارج شدن از مسير  يا فرمان يا ابزار جاري
  • استفاده از يك دست براي انتخاب ابزار و فرامين و استفاده از دست ديگر براي كار روي تصوير
  • و حتي انجام و اجراي چند فرمان به صورت همزمان

بسياري از ميانبرها، از قاعده اي خاص پيروي مي كنند. مثلا ميانبر بسياري از ابزارها، حرف اول نام آن ابزار است. براي مثال، ميانبر ابزار Crop، حرف C است. به اين معني كه اگر بخواهيم از ابزار Crop استفاده كنيم، به جاي اينكه ابزار را پيدا كرده و بر روي آن كليك كنيم، به راحتي مي توان با فشار دادن كليد C اين ابزار را فعال كرد و با فشار دادن دوباره آن، ابزار قبلي مجددا فعال مي شوند.

و يا معمولا در ميانبر فرامين، از كليد Ctrl در سيستم عامل Windows و كليد Command در سيستم عامل Mac استفاده مي شود.

با اين همه، كاربر مي تواند، براساس سليقه و كاربرد خود، ميانبرهاي متفاوتي به ابزار و فرامين مختلف اختصاص دهد. براي اين كار با رفتن به مسير زير، پنجره محاوره مطابق شكل باز مي شود:

Edit > Keyboard Shortcuts…

همان طور كه مشاهده مي شود، اين پنجره، مشابه پنجره اي است كه براي تنظيم منوها باز شد با اين تفاوت كه Tab مربوط به Keyboard Shortcuts در آن فعال است. اگر بخواهيم منوها را تنظيم كنيم، به راحتي مي توان از بالا، Tab مربوط به منوها را انتخاب كنيم.

براي اختصاص دادن ميانبرها به فرامين، كافيست در قسمت Shortcuts For، گزينه Application Menus انتخاب شود تا ليست منوها ظاهر شده و با كليك بر روي مثلث، فرامين زير مجموعه آنها نيز مشخص شوند.

همان گونه كه در شكل بالا ديده مي شود، ميانبر فرامين روبروي آنها نوشته شده است. حال با كليك كردن بر روي آنها مي توان ميانبرها را تغيير داد. البته بايد توجه داشت كه نمي توان از يك ميانبر براي دو منظور استفاده كرد. بنابراين اگر ميانبري كه تعيين مي كنيم، تكراري باشد نرم افزار پيغام خطايي (Error)، مانند شكل زير را نمايش مي دهد.

براي اينكه ميانبرهاي مربوط به فرامين منوي پنل ها و ابزار را نيز تعيين كنيم، مي بايست در قسمت Shortcuts For گزينه Tools (ابزار) و يا Panel Menu انتخاب شود. سپس ليست فرامين زير مجموعه و ابزار ظاهر شده و مي توان اقدام به تغيير ميانبرها كرد.

به طور كلي پيشنهاد مي شود كه در صورت امكان، براي تسريع برخي از فرامين و ابزارهاي پر استفاده مانند ذخيره سازي يا بزرگنمايي، از ميانبرها استفاده شود. در روند درس نيز سعي خواهد شد كه ميانبر فرامين و ابزارهاي عمده مورد اشاره قرار گيرند.

براي ايجاد فضاي بيشتر جهت كار بر روي تصوير و تسهيل كار، چند كليد ميانبر پركاربرد وجود دارد كه به آن اشاره مي كنيم.

در زمان كار، با فشار دادن كليد Tab بر روي صفحه كليد، Option Bar و Tool Bar و پنل ها به طور موقت مخفي مي شوند تا فضاي بيشتري به عكس اختصاص يابد. در همين حال اگر كليد Enter را فشار دهيم، Option Bar ظاهر خواهد شد. با فشار دادن مجدد كليد Tab، تمام موارد مخفي شده دوباره ظاهر مي شوند.

اگر كليد Shift و Tab  با هم فشار داده شوند، فقط پنل ها مخفي مي شوند. در صورت فشار دادن مجدد همين ميانبر، پنل ها دوباره ظاهر مي شوند.

ميانبر F به صورت چند مرحله اي عمل كرده و با هر بار فشار دادن آن، محيط كار تغيير مي كند. با يك بار فشار دادن F، ميله اطلاعات از پايين صفحه مخفي شده و عكس به صورت شناور در مي آيد. به اين معني كه با استفاده از ابزار دست (Hand Tool كه بعدا مورد اشاره قرار مي گيرد)، مي توان عكس را به هر صورتي در محيط جا به جا كرد و حتي در حالي كه كل عكس را مي بينيم، آن را به گونه اي جا به جا كنيم كه بخشي از آن در خارج از كادر قرار گيرد.

در صورتي كه كليد F براي بار دوم فشار داده شود، پس زمينه به رنگ سياه در مي آيد در حالي كه عكس هنوز شناور است. در وضعيت هايي كه كليد F ايجاد مي كند، كارايي ميانبرهاي ديگر نيز به قوت خود باقي است. مثلا مي توان از كاربردهاي كليد Tab نيز استفاده كرد. به عنوان مثال، در مرحله دوم كليد F، مي توان با اجراي كليد Tab، تصوير را به صورت تنها، در زمينه سياه مشاهده كرد.

اگر براي بار سوم كليد F  را فشار دهيم، محيط به صورت اوليه برمي گردد.

تا اينجا با محيط كاري فتوشاپ و نحوه تنظيم و چيدمان پنل ها، ابزارها، منوها و ميانبرها آشنا شديم كه همگي در جهت باز گذاشتن دست كاربر در ايجاد محيطي متناسب با كاربرد، و سليقه وي قرار گرفته است. از آنجا كه هر كاربر ممكن است محيط ويژه اي براي خود طراحي كند و يا از محيط هاي متفاوت براي مقاصد مختلف استفاده نمايد، فتوشاپ به كاربر اين امكان را مي دهد كه محيط هاي مورد نظر خود را ذخيره سازي كند تا در صورت نياز به سادگي در دسترس باشند. براي ذخيره سازي محيط هاي طراحي شده، كافيست روي دكمه (Botton) مربوط به Work Space  كه در شكل زير با حرف F مشخص شده كليك كنيم.

در اين حالت منويي مانند شكل زير باز مي شود كه در آن ليست برخي از محيط هاي پيش فرض فتوشاپ مانند Essentials، محيط هاي ذخيره شده كاربر و نيز برخي از فرامين ديگر مشاهده مي شود.

دو گزينه آخر نقش ذخيره سازي و يا حذف كردن يك محيط را دارند. براي ذخيره سازي محيط مورد نظر، كافيست بر روي گزينه New Workspace كليك كنيم كه يك پنجره محاوره به شكل زير باز مي شود.

در بخش Name از ما نامي را كه قصد داريم به اين محيط كار اختصاص بدهيم خواسته مي شود. در بخش دوم كه Capture نام دارد، با دو گزينه Keyboard Shortcut و Menues مواجه هستيم كه با تيك زدن كنار آنها، علاوه بر ذخيره سازي محيط كار، منوها و ميانبرهايي كه تعريف كرده ايم نيز همراه با محيط كار، تحت عنواني كه انتخاب كرده ايم، ذخيره سازي مي شود.

براي دسترسي به هر يك از Work Spaceهاي ذخيره شده، كافيست دكمه مربوط به Workspace را فشار داده و از ليست ظاهر شده، نام مورد نظر را انتخاب كنيم. نام Work Space فعال، در ابتداي ليست قرار دارد و همچنين روي دكمه مربوط به Workspace نيز ديده مي شود.

براي حذف يك محيط، بايد بر روي گزينه Delete Workspace كليك كنيم كه پنجره اي مشابه شكل زير را باز مي كند. با باز كردن ليست اسامي، و انتخاب نام مورد نظر، مي توان آن را حذف كرد.

طبيعي است كه Workspace فعال را نمي توان پاك كرد تا زماني كه Workspace ديگري فعال شود. زماني كه در Workspace فعال تغييراتي ايجاد كرديم، مثلا پنل ها را جا به جا كرديم و بخواهيم دوباره محيط به حالت قبلي بازگردد، مي بايست در دكمه مربوط به Workspace گزينه Reset را اجرا كنيم.

كليد Workspace در منوهاي اصلي و در مسير زير نيز قابل دسترسي است:

Window> Workspace

 
----------------------------

www.darsnameh.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.