فوتوشاپ cs6 - درس دوم

۷۰۵ بازديد

درس دوم- معرفي Interface و Work Space (فضاي كاري)

 

ظاهر و فضاي كاري نرم افزار فتوشاپ كه اصطلاحا Interface و Work Space خوانده مي شود، يكي از ويژگي هاي بارز اين نرم افزار در زمينه  طراحي محيط كار براي كاربر محسوب مي شود. ابزار، رنگ ها، منوها، پنل ها و... به گونه اي سازماندهي شده اند كه سهولت و در عين حال بهترين كارايي را داشته باشند.

اين نرم افزار دست كاربر را نيز در زمينه نظم دهي و تنظيمات موردنظر در فضاي كاري نرم افزار، باز گذاشته است و كاربر مي تواند با توجه به گرايش كاري و نيازهاي حرفه اي خود، اقدام به چيدمان و تنظيم صفحه نمايش نمايد. بخش هاي گوناگون محيط كاري نرم افزار با نام هاي گوناگوني شناخته مي شوند كه در اين قسمت به آنها اشاره مي شود.

شكل زير اجزاي محيط كاري فتوشاپ را نمايش مي دهد.

 A: Menu Bar- در اين قسمت منوهاي اصلي نرم افزار فتوشاپ قرار دارند.

B: Option Bar- هر ابزار، قابليت هاي متغير و تنظيمات مخصوص به خود را دارد. با انتخاب هر يك از اين ابزارها، اين تنظيمات در ميله اي به نام Option Bar ظاهر شده و كاربر مي تواند بر خصوصيات ابزار، مانند اندازه، غلظت، شكل عملكرد و... كنترل داشته باشد.

C: Tool Bar- كليه ابزارها، در ميله ابزار دسته بندي شده اند. در اين ميله، در كنار بعضي از ابزارها، از علامت مثلث استفاده شده است. اين بدان معني است كه آن ابزار خاص، متعلق به يك بسته ابزاري است كه حاوي ابزارهاي مشابه است. با راست كليك كردن روي آن، قادر به ديدن بقيه ابزارها در آن گروه يا جعبه (Tool Box) خواهيم بود.

D: Pellets or Panels- بسياري از قابليت ها يا امكانات فتوشاپ براي سهولت در استفاده و افزايش كارايي در قالب پنل هايي (بعضا پالت هم خوانده مي شوند) طراحي شده اند كه كاربر با توجه به گرايش حرفه اي و كاربرد، مي تواند از پنل هاي لازم و با چيدمان و تنظيمات دلخواه استفاده نمايد. ليست كليه پنل ها، در منوي اصلي Window قرار گرفته است.

همان طور كه در شكل مشاهده مي شود، در كنار نام بعضي از پنل ها، علامت تيك قرار گرفته است. اين علامت نشانه آن است كه پنل مورد نظر در محيط كار باز است.

E- در قسمت پايين صفحه فتوشاپ، ميله هايي قرار دارند كه براي نشان دادن اطلاعات مربوط به عكس، ميزان بزرگنمايي، نشان دادن فريم ها و فايل هاي تصويري در كارهاي ويدئويي و به صورت Mini Bridge و غيره مورد استفاده قرار مي گيرند.

F: اين دكمه براي تغيير سريع محيط كار تعبيه شده و با توجه به حرفه مورد نظر، تعدادي محيط كار پيش فرض توسط نرم افزار ارائه شده است. همچنين كاربر مي تواند تعدادي محيط كار هم براي منظورهاي مختلف تنظيم كرده و ذخيره سازي كند كه توسط اين دكمه دسترسي به آن ميسر شود. نحوه عملكرد در ادامه اين دوره بيان خواهد شد.

نكته قابل اهميت در مورد اجزا محيط كاري فتوشاپ اين است كه همگي قابل جابه جايي و تنظيم هستند. مثلا به راحتي مي توان با Drag كردن (قرار دادن نشانگر موس روي محل مورد نظر، نگه داشتن دكمه اصلي موس و جابه جايي بدون رها كردن كليد اصلي موس) روي ميله ابزار و يا پنل ها، آنها را جابه جا كرد و به صورت معلق (در هر جاي صفحه) از آنها استفاده كرد.

براي باز گرداندن آنها به جاي ثابت اوليه، كافي است كه آنها را به جاي اوليه درگ (Drag) كرده و به محض ظاهر شدن خط آبي در مرز Tool Bar يا Palette، آن را رها كنيم.

براي برخي از كاربران كه با ميله ابزار دو ستون راحت تر كار مي كنند، نشانه  (دو فلش) در بالاي ميله ابزار باعث مي شود ميله ابزار در دو ستون نمايش داده شود.

در قسمت بالاي سمت راست هر پنل، منوي پنل كه با سمبل مشخص مي شود، قرار دارد. در اين منو كه با كليك موس روي آن باز مي شود، بعضي از تنظيمات پنل از جمله فرمان Close قرار گرفته است. اگر روي فرمان Close كليك كنيم، پنل مورد نظر بسته مي شود.

همان طور كه در شكل زير با خطوط قرمز مشخص شده، در همان ميله اي كه منوي پنل قرار گرفته، در سمت چپ، دكمه هايي وجود دارد كه در اصطلاح به آن Tab گفته مي شود.

با كليك كردن بر روي هر يك از Tabها كه در واقع با نام يك پنل مشخص شده اند، پنل مربوطه باز مي شود. به سادگي مي توان با درگ كردن پنلي درون اين ميله، يك تب و يا به عبارت ديگر يك پنل به آن مجموعه اضافه كرد. همچنين مي توان با درگ كردن يك Tab به خارج، آن پنل خاص را از مجموعه جدا كرد.

در منوي پنل، فرماني به نام «Close Tab Group» وجود دارد كه با اجراي آن، كليه Tabهاي آن مجموعه بسته خواهد شد. همان طور كه قبلا هم اشاره شد، براي فراخواني هر پنل، كافي است كه به منوي Window در قسمت منوهاي اصلي برويم و بر روي پنل مورد نظر كليك كنيم.

علاوه بر اين، همان طور كه در شكل بالا مشاهده مي شود، در بالاي سمبل مربوط به منوي پنل، علامت دو مثلث يا فلش به سمت راست قرار گرفته كه با كليك كردن بر روي آن، بخش مربوط به پنل ها به صورت كوچك تر در آمده و به جاي محيط پنل، فقط نام و سمبل پنل به نمايش در مي آيد؛ در اين حالت فضاي بيشتري براي كار روي عكس در اختيار كاربر قرار مي گيرد.

در زمينه منوهاي اصلي نيز كاربر مي تواند با توجه به ملزومات كاري خود، به گونه اي منوها را سازماندهي كند كه فقط فرامين مورد نياز در آنها نمايش داده شوند. همچنين مي توان جهت سهولت در كار، رنگ هايي را به فرامين مورد نظر اختصاص داد.

جهت اين تنظيمات مي بايست مسير زير طي شود:

Edit>Menus…

پس از طي مسير فوق، يك پنجره محاوره (به پنجره هايي كه در زمان اجراي فرامين باز شده و سوالات و يا تنظيماتي را از كاربر مي خواهد، اصطلاحا Dialog Box يا پنجره محاوره گفته مي شود) مانند شكل زير باز مي شود:

همان طور كه در اين شكل مشاهده مي شود، در قسمت بالايي پنجره، دو Tab با نام هاي Keyboard Shortcuts و Menus قرار گرفته است كه به صورت پيش فرض Tab Menu فعال است.

در بخشي كه با عنوان Menus For مشخص شده است، مي توان تعيين كرد كه كداميك  از منوهاي اصلي (Application Menus) يا منوي پنل ها (Panel Menus) را مي خواهيم سازماندهي كنيم.

در شكل بالا منوهاي اصلي انتخاب شده و همان طور كه مشاهده مي شود، ليست منوهاي اصلي در بخش خاكستري ارائه شده است و در كنار هر كدام، يك علامت مثلث وجود دارد كه در صورت كليك بر روي آن، فرامين زير مجموعه هر منو در ليست مشاهده مي شود (شكل زير).

نكته: به طور كلي در نرم افزار فتوشاپ، معمولا علامت مثلث كوچك، حاكي از وجود زير مجموعه هايي است كه آن ابزار، فرمان، منو، و يا دستور و... خواهد داشت و با كليك بر روي آن ليست، اين زيرمجموعه ها باز و قابل مشاهده خواهند شد.

در تصوير فوق مشاهده مي شود كه در مقابل هر كدام از فرامين، زير عنوان Visibility، يك علامت چشم وجود دارد. فراميني كه در روبروي آنها علامت چشم وجود دارد، در منوهاي فتوشاپ ديده مي شوند. حال كاربر م يتواند با كليك بر روي علامت چشم، فرماني را در منوهاي اصلي ظاهر يا مخفي نمايد. بدين وسيله مي توان از تعدد فرامين در منوها جلوگيري كرد در حالي كه تمام فرامين ضروري در منوها ديده مي شوند.

در زير عنوان «Color»، مي توان به هر فرمان، رنگي را اختصاص داد. مثلا در شكل فوق، فرمان Save As با نوار رنگي سبز در منو ظاهر خواهد شد. اين كار مي تواند پيدا كردن فرمان مورد نظر را تسريع كند. براي اختصاص دادن رنگ، كافيست بر روي كلمه «None» كه به معني «هيچ» است كليك كرد و با باز شدن ليست رنگ ها، رنگي را به منو اختصاص داد.

اگر بخواهيم رنگي را تعويض يا حذف كنيم، كافي است كه بر روي رنگ قبلي كليك كرده و رنگ ديگر يا كلمه «None» را انتخاب كنيم.

 

 

 

----------------------------

www.darsnameh.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.