فوتوشاپ cs6 - درس اول

۲۳ بازديد

درس اول- ملزومات سخت افزاري

 

براي استفاده بهينه از نرم افزار فتوشاپ، لازم است كه سخت افزار مناسبي به كار گرفته شود كه اين امر با توجه به حوزه كاربرد نرم افزار متفاوت است. مثلا براي مقاصد عكاسي كه در آن عكس هايي با رزولوشن بالا پردازش و اديت مي شود، بهتر است كامپيوتر مجهز به RAM بالا بوده و در زمينه ويديو و كار سه بعدي، كارت گرافيك و ويديوي قوي كه مجهز به RAM بالا باشد، مناسب تر است. لذا، قبل از انتخاب سخت افزار، بهتر است حوزه كاربري نرم افزار مشخص شود.

به طور كلي موارد و  سخت افزارهايي كه  مي توانند در يك دستگاه كامپيوتر مورد استفاده قرار گيرند، دامنه وسيعي را شامل مي شوند. قطعاتي كه در يك كامپيوتر قرار مي گيرند، هر يك به طور مجزا وظيفه اي را به عهده داشته و تركيب اين قطعات، كارآيي دستگاه را مشخص مي كنند.

در سيستم عامل ۶۴ بيتي (مثلا Windows 64 bit) سرعت و ميزان عملياتي كه در واحد زمان انجام مي شود نسبت به سيستم عامل ۳۲ بيتي (مثلا Windows 32 bit) بيشتر است.

- RAM يا Random Access Memory: حافظه كوتاه مدت كامپيوتر است. اطلاعات، براي پردازش به RAM فراخواني مي شوند؛ در نتيجه ميزان RAM با سرعت پردازش اطلاعات، رابطه مستقيم دارد.

بالا بودن RAM در كارايي نرم افزار فتوشاپ نيز نقش اساسي دارد. لذا هر چه ميزان RAM بالاتر، سرعت و كارايي نرم افزار فتوشاپ نيز بالاتر خواهد بود. با توجه به حجم پردازش ها در نرم افزارهاي امروزي، پيشنهاد مي شود كه در صورت امكان، ميزان RAM پايين تر از 2GB نباشد. البته در اين زمينه بايد به چند نكته توجه داشت. اولا، توجه به اين نكته ضروري است كه فتوشاپ در سيستم هاي عامل ۳۲ بيتي، قابليت بهره برداري از حداكثر 3GB از RAM را داراست؛ بنابراين اگر از سيستم هاي عامل ۳۲ بيتي استفاده مي كنيد، بايد بدانيد كه نمي توان بيش از 3GB RAM را در اختيار فتوشاپ قرار داد.

حال آنكه در سيستم هاي عامل ۶۴ بيتي، محدوديتي در ميزان  RAM كه فتوشاپ مي تواند در اختيار بگيرد وجود نداشته و كاربر مي تواند هر ميزان RAM را جهت استفاده به فتوشاپ اختصاص دهد. در ادامه، نحوه اختصاص دادن RAM به فتوشاپ مطرح خواهد شد.

نكته ديگري كه در زمان اختصاص دادن RAM به فتوشاپ حائز اهميت است، باقي گذاشتن بخشي از RAM براي مصرف سيستم عامل و ديگر برنامه هايي است كه در زمان استفاده ار فتوشاپ در حال اجرا هستند.

اختصاص دادن بيش از حد RAM به فتوشاپ، نه تنها باعث سريع تر شدن فتوشاپ نمي شود، بلكه با كند شدن سيستم عامل، باعث كاهش سرعت فتوشاپ نيز مي شود. نرم افزار فتوشاپ به صورت پيش فرض، با توجه به امكانات كامپيوتر، ميزاني از RAM را به فتوشاپ اختصاص داده و بقيه را به برنامه هاي ديگر اختصاص مي دهد. همچنين، بازه اي را با عنوان دامنه ايده آل (Ideal Range) مشخص كرده كه توصيه مي شود اگر خود كاربر ميزان RAM را براي فتوشاپ تعيين مي كند، در داخل همين بازه باشد. البته بايد توجه داشت كه باز بودن و اجراي تعداد زيادي برنامه و نرم افزار، باعث كاهش سرعت عمل كامپيوتر مي شود.

براي اختصاص دادن RAM به فتوشاپ، ابتدا بايد نرم افزار را باز كرد و در منوي Edit گزينه Preferences را انتخاب كرد و به بخش Performance رفت.

از اين پس در درس جاري، مسيري كه براي رسيدن به هر فرمان يا گزينه بايد طي شود، به صورت زير نمايش داده مي شود. همچنين از آنجا كه ممكن است تفاوت هايي در فتوشاپ در سيستم عامل Mac و Windows وجود داشته باشد، در انتهاي هر مسير در يك پرانتز مشخص مي شود كه مسير براي كداميك از سيستم هاي عامل Windows يا Mac اختصاص دارد:

Edit > Preferences > Performance (Windows)

Photoshop > Preferences > Performance (Mac)

وقتي پنجره مورد نظر باز مي شود، كاربر با جابه جا كردن يك اسلايدر در قسمت بالا و سمت چپ با عنوان «Memory Usage» ، مي تواند به تنظيم RAM براي فتوشاپ بپردازد. (شكل زير)

نكته: بازه ايده آل با عنوان Ideal Range در اين قسمت مشخص شده است.

- Storage (Hard Disk): در واقع همان حافظه دائمي است كه به طور كلي از سه جنبه با نرم افزار فتوشاپ در ارتباط است.

نخست اينكه، سيستم عامل بر روي آن نصب شده و هم سيستم عامل و هم فتوشاپ اطلاعات مورد نياز را از روي آن فراخواني مي كند (Startup Drive). دوم اينكه، فتوشاپ براي ذخيره سازي فايل ها و تغييرات روي آنها، از حافظه طولاني مدت استفاده مي كند (Data Drive). سومين جنبه كاربرد هارد ديسك، در زماني است كه نياز فتوشاپ به RAM بيش از حد مورد نياز است. در چنين حالتي، فتوشاپ بخشي از هارد را در اختيار گرفته و به عنوان حافظه موقت از آن بهره برداري مي كند (Scratch Discs).

از آنجا كه مي توان نحوه اختصاص فضاي حافظه به فتوشاپ را به صورت دستي مديريت و تنظيم كرد، براي اينكه بتوان به صورت بهينه از حافظه دائم استفاده كرد، بايد به نكات ذيل توجه داشت:

- بهتر است كه پارتيشن هايي كه به «Scratch Disc» و «Data Drive و «Startup Drive»  اختصاص مي يابد با هم تفاوت داشته باشند تا بدين وسيله سرعت پردازش ها افزايش يابد. براي تنظيم پارتيشني كه به فتوشاپ اختصاص مي يابد، بايد مسير زير را طي كرد:

Edit > Preferences > Performance (Windows)

Photoshop > Preferences > Performance (Mac)

در پنجره فوق و در قسمت علامت گذاري شده، پارتيشن هاي در دسترس براي فتوشاپ ديده مي شوند. ابتدا براي مشخص كردن پارتيشن هايي كه به Scratch Disc اختصاص مي يابد، بايد در كنار آنها تيك گذاشت. براي جابه جا كردن ترتيب پارتيشن ها، بايد روي پارتيشن مورد نظر كليك كرد (پارتيشن Select شود)، سپس از دو فلش بالا و پايين در سمت راست ليست، براي جابجايي پارتيشن استفاده كرد.

اگر در نظر داريم كه از همه پارتيشن ها استفاده كنيم، بهتر است پارتيشن Startup كه سيستم عامل روي آن نصب شده، در اولويت آخر قرار گرفته و اگر پارتيشن با فضاي خالي بالا، در دسترس است، بهتر است در اولويت اول قرار گيرد. در صورت امكان بهتر است، پارتيشني كه براي ذخيره سازي فايل هاي اديت شده در فتوشاپ در نظر گرفته شده، در اولويت اول نباشد.

نكته ديگري كه در زمينه حافظه دائمي و افزايش سرعت پردازش بايد در نظر گرفته شود، «Fragment» بودن پارتيشني است كه جهت ذخيره فايل هاي عكس مورد استفاده قرار مي گيرد. در زمان ذخيره سازي، ممكن است براساس فضاي خالي موجود، سيستم عامل، يك فايل را در قسمت هاي مختلفي از هارد ذخيره سازي كند. در اين حالت بخش هاي مختلف يك فايل در قسمت هاي مختلفي از حافظه ذخيره سازي شده و فرآيند بازخواني اطلاعات و پردازش، با سرعت كمتري صورت مي پذيرد.

براي اجتناب از اين حالت، بايد با استفاده از فرآيند Defragment، اطلاعات و فضاهاي خالي هارد را منظم و به ترتيب كرد. در سيستم هاي عامل Mac و  Windows، برنامه اي براي Defragment كردن هارد قرار داده شده است كه با مراجعه به آنها يا نرم افزارهاي ديگر، مي توان اين عمل را به صورت مداوم و دوره اي انجام داد.

- CPU (Processor): در واقع موتور كامپيوتر است كه وظيفه پردازش اطلاعات را به عهده دارد. طبيعتا هر چه پردازنده قوي تر باشد، سرعت عمليات بيشتر خواهد بود. با توجه به نحوه كار فتوشاپ، الزاما بهترين بازدهي CPU، تنها وابسته به سرعت آن نيست، بلكه به ساختمان CPU نيز بستگي دارد. برخي از فرآيندها، مانند تعدادي از فيلترها، به گونه اي طراحي شده اند كه در CPUهاي چند هسته اي بهتر اجرا مي شوند. در چنين حالتي، چند هسته اي بودن CPU در تسريع كار بسيار موثر بوده و حتي ممكن است از يك CPU سريع تر، عملكرد بهتري داشته باشد.

- Video or Graphic Card: به عنوان رابطي بين كامپيوتر و صفحه نمايش (مانيتور) عمل مي كند. رنگ ها و تعداد آنها، رزولوشن تصاوير، Refresh شدن تصوير و در واقع ارسال تصاوير به مانيتور از طريق اين قطعه الكترونيك موسوم به كارت گرافيك يا ويدئو صورت مي گيرد. فتوشاپ براي تسريع و فعال سازي برخي از عمليات مانند فيلتر «Liquefy» ، فرآيندهاي سه بعدي و فرآيندهايي از اين دست، از قدرت پردازشگر كارت گرافيك كه GPU (Graphics Processing Unit) خوانده مي شود، بهره مي برد.

فتوشاپ زماني از GPU استفاده مي كند كه كارت ويدئو از استاندارد «Open GL» پشتيباني كرده و RAM كارت گرافيك معادل حداقل ۲۵۶ (براي كارايي بهتر خصوصا در زمينه سه بعدي، ۵۱۲ به بالا پيشنهاد مي شود) باشد.

نمايشگر (مانيتور) يكي از مهمترين عواملي است كه در استفاده از فتوشاپ بايد مورد توجه قرار گيرد. دقت در نمايش صحيح رنگ ها، بالا بودن تعداد رنگ هايي كه توسط مانيتور نمايش داده مي شود، همخواني با كارت گرافيك، اندازه مناسب، كاليبره بودن رنگ ها (كاليبره كردن به صورت سخت افزاري و نرم افزاري) و... تمام مواردي است كه باعث مي شوند تصويري كه توسط مانيتور نمايش داده مي شوند، منطبق با تصوير واقعي ثبت شده در عكس و يا تصوير خروجي (جهت Print و يا مصارف ديگر) باشند.

در كارهاي حرفه اي پيشنهاد مي شود از مانيتورهاي حرفه اي نيز استفاده شود. همچنين بهتر است مانيتور عمق رنگ بالاي 24bit داشته و رنگ ها و تغييرات تدريجي در آنها را به خوبي نشان دهد. همچنين بايد دقت داشت كه كارت گرافيك قابليت پشتيباني از تنظيمات مانيتور مانند عمق رنگ را نيز داشته باشد.

مانيتورها به عنوان يكي از سخت افزارهاي بسيار اساسي در زمينه كار تصويري، مبحث گسترده اي را به خود اختصاص مي دهند كه در درس حاضر مجال پرداختن به آن نيست. لذا، پيشنهاد مي شود به عنوان يك عامل كليدي در اديت و طراحي، حتما مورد توجه كاربران قرار گيرد تا از نظر ديداري و كاربردي، از كيفيت مطلوب برخوردار باشد.

نكته: براي اطلاعات بيشتر در مورد نكاتي كه در اين درس بيان شد، مي توانيد به اين آدرس مراجعه كنيد.

 

----------------------------

www.darsnameh.com
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.